نگاهی به خودرویی ها

عملکرد بخش واقعی صنعت خودرو در یکسال اخیر و با روی کارآمدن مدیران جدید و البته شخص مهندس نعمت زاده ، مناسب و شاید بتوان گفت که عالی بوده است. خودروسازان پس از سال ها سوددهی واقعی را لمس می کنند. اما بایستی کمی احتیاط کرد.

همه این رشد سودآوری ناشی از افزایش تولید و فروش بوده است. تولید و فروشی که تازه به سطح 1389 رسیده است و انتظار رشد بیش از آن نیز نمی رود. از سوی دیگر بازار خودرو در آستانه اشباع قرار گرفته است . در حقیقت به جز محصول تندر ، سایر محصولات فاقد اختلاف معنی دار نقدی و درب کارخانه هستند و سایت های خودروسازان نیز شاهد فروش نقدی و تحویل فوری است که سال گذشته در چند لحظه پر می شد. در حقیقت صنعت خودرو آبستن حوادث است. این صنعت انتظار رشد تقاضا را ندارد. موج جمعیتی و تقاضا بالقوه در بخش جوانان عبور کرده است. اما رشد سودآوری خودروسازان به مدد فروش نقدی قابل ملاحظه میسر شده است. رشد دو برابری فروش ، بدون افزایش در تسهیلات دریافتی یا تامین مالی ، خود معجزه فروش نقدی بوده است ، ....

اما آیا می توان این روند را ادامه دار دانست. قطعا خیر... خودروسازان کشور حتی اگر بخواهند ، دیگر خریدار نقدی نیست.

پس بایستی وارد فاز لیزینگ شوند ، این امر در صورت فروش به لیزینگ های خارج از مجموعه منوط به تخفیف است و در صورت فروش در داخل مجموعه نیز نیازمند تامین مالی قابل توجه

خیلی بعید به نظر می رسد که خودروسازان از شکست های خود در صنعت لیزینگ درس گرفته باشند.

همه این مسائل ، فرصت تاریخی تکرار سودآوری را به کلی از بین خواهد برد. اما در سوی مقابل داستان ، خودروسازان سودآوری خود را با فشار شدید قیمتی به قطعه سازان ایجاد نموده اند. قطعه سازان در دوره اخیر با بهبود خاصی در وضعیت خود مواجه نشده اند. این امر به معنی مدیریت سود است ، هر چند که در عمل سود خودروسازان به زیان قطعه سازان در تلفیق سر به سر است!!!

به هر حال صنعت خودرو نوآوری ندارد ، جهانی نیست و نمی شود و انتظاری برای بهبود آن نمی رود. سودآوری خوب خودروسازان ناشی از رسیدن به سطح ظرفیت تولید است ، اما این روند تا کی ادامه خواهد داشت ، رسیدن به ظرفیت آن ها ، یعنی اشباع بازار داخلی ، پس نمی توان اتفاقات یکسال اخیر را برون یابی کرد و مثلا به سه سال دیگر رسید....

بایستی به چند هزار میلیارد تومان بند دو خودروساز اصلی کشور ، یعنی ایران خودرو و سایپا نیز توجه کرد. هر چند سود ده شوند ، اما کم کم این بند ها بایستی عملی شوند و سود 3 سال را پیشاپیش بلعیده اند.

جایگاه صنعت خودروسازی اینجا نیست. سو مدیریت و اشتباهات محض در دورانی که مدیریت به سیاست گره کور خورده بود ، وضعیت را به اینجا کشانده است.  اما جای رشد هست ، اما نه آن میزان که تصور می شود .

/ 3 نظر / 85 بازدید
بازي آنلاين

سلام دوست من وبلاگ بسيار خوبي داريد منم به تازگي يک سايت زدم خوشحال ميشم نظرتونو در موردش بدونم و اگر لطف کنيد منو لينک کنيد لطف بزرگي کرديد بعد خبر بديد منم لينکتون کنم باز هم بهتون سر مي زنم و منتظر نظرتون هم هستم ايام به کام و ارزوي بهترين ها براي شما

مهشاد

سلام خوبي؟ميخوام بزرگ ترين دايرکتوري وب لاگ نويسان را بهت معرفي کنم.براي افزايش بازديد برو و وبلاگتو ثبت کن.http://mihanlinks.ir/